Livets bok

Mitt liv - mitt liv er en bok
med et ukjent antall sider
I denne har jeg skrevet
i uminnelige tider

Mine tankers dype indre
er pennen som former livet
Alle normer og krav er linjer
på hvilke jeg må skrive

Jeg skriver meningsløse intriger
med evigvarende blekk
Det jeg skrev ned i går
kan aldri viskes vekk

Her går jeg på livets scene
hvor bleke statister glir forbi
De offres kun noen linjer -
forsvinner og glemmes til evig tid

Skjønt enkelte setter dype spor -
alle de mennesker jeg kjenner
De innehar enkelte små roller
mine fiender - mine venner

Land og byer, skoger og fjell
er malte kulisser og tynne plater
Først når jeg opplever stedene selv
formes skoger og smale gater

Historie og gammel fortid -
akter skrevet før jeg ble født
Med tusner av skapende roller
spilt av mennesker jeg aldri har møtt

Min bok som rommer alt dette
Den bok som har fulgt meg i fra jeg var gutt
Den senkes ned med meg i graven
den dagen da livet tar slutt

Ingen kommentarer: