Farge-TV

Tynne mennesker med mørke krøller
med øyner som speiler et håp om å leve,
dør av sult og blir drept av bøller
i pene farger på min farge-TV

Jeg synes synd på disse svake små
Jeg ønsker å hjelpe dem - gi dem et smil
men jeg har ikke råd til å hjelpe nå
for jeg sparer penger til bil

Og hvorfor skulle jeg bry meg
Jeg er også drita lei
Jeg skrur av TV'n og går min vei

Giftig gass og sure væsker
slippes ut i massevis
Fisken dør og blomsten visner
på fete trykk i min dagsavis

En demonstrasjon kunne hjulpet
med fakler i tog på en lørdags kveld
Men jeg har ikke tid til å drive med slikt
Jeg har nok med å passe meg selv

Og hvorfor skulle jeg bry meg
Jeg er også drita lei
Jeg skrur av TV'n og går min vei

Land mot land i syke kriger
uskyldige mennesker drukner i blod
Antallet døde soldater stiger
til runde tall på min radio

På TV'n min ser jeg den gale mann
som forpester lufta med tobakk og bil,
som er væpnet til drap for å redde sitt land
som ler av sulten med håvent smil

Du gale som er der på TV hver kveld
Jeg avskyr deg - jeg hater deg
Når du snur deg hit så ser jeg meg selv
da skrur jeg av TV'n og går min vei

Ingen kommentarer: