Poker med djevelen

Jeg spilte poker med djevelen
en dag i januar
Djevelen hadde par i fem
Jeg hadde flush i spar

"Du tapte visst", sa djevelen
Den dritten satt og løy"
Du hadde bare par i fem,
det der var ikke gøy"

Jeg løftet ham med venstre hånd
og sa så tøft som så
"Du ba om det din plageånd,
jeg slår deg gul og blå"

"Hør her du stygge djevel-kropp,
er det sånn du vil ha det"?
"Jeg hogger deg opp
og lager djevel-karbonade"

Men djevelen var tøff han og,
han spyttet ild på meg
"Hvis du slår meg gul og blå
så blir det verst for deg"

"Hvordan da"? spurte jeg
jeg va'kke høy i hatten
"Jo den er grei", sa djevelen
"Jeg dreper deg om natten"

Jeg kastet meg på mine knær
og spurte pent om nåde
Men djevelen var ganske sær,
han spyttet blod og fråde

Men heldigvis så drepte han
meg ikke denne natta
"Javel", tenkte jeg om da'n
Han holdt seg visst på matta

Jeg så ham aldri aldri mer
den stygge djevel-blei
For vi er ikke venner mer
djevelen og jeg.

*

(Video der Jon Rune framfører dette diktet kommer senere)

Ingen kommentarer: