Dagdrøm 2 b) - Jeg henger

Jeg tar en liten plate som et grytelokk i tre
med et lite hull i midten og en hyssing gjennom det
og en knute helt i enden slik at lokket henger på
Det som skjer nå like etter er litt rart å tenke på

For da skjærer jeg et snitt i fra mitt bryst ned til min navle
og som knappen i et knapphull dytter jeg den vesle tavle
under huden under kjøttet inn i snittet dette smale
Og hyssingen skal henge ut av såret som en hale

Så tar jeg fram en nål og tråd og syr i sammen kuttet
Lar det gro i noen uker før prosjektet mitt kan slutte
Nå jeg stingene kan fjerne før jeg tusler ut i hagen
Står og myser i mot sola med en hyssing ut av magen

Jeg velger ut et tre jeg liker godt og klatrer opp
I en gren jeg fester hyssingen som kommer fra min kropp
Så firer jeg langs stammen meg mot bakken atter ned
til snoren er blitt stram og jeg kan glemme tid og sted

Da kan armer ben og hode slippes sanseløst tilbake
Ingen tanker skal jeg bære, ingen sannhet skal jeg smake
For da kan jeg slippe taket og bli hengende i snora
Eksistere taust i intet mellom himmelen og jorda

Ingen kommentarer: