Nattfiske

På havet i båt står en mann ved sitt ror
Hun kjøper en drink før hun finner et bord
På bunn gynger fisken blant småstein og skjell
mens jeg står og danser i takt med meg selv
Han holder et godt tak i dorgesnøret
Hun smiler svakt slik hun pleier å gjøre
Lokkende fristende blink i det sorte
Jeg har fått øye på damen der borte
Fanget og blendet av sølvkrokens glans
Hva om jeg gikk bort og bød på en dans
Fisken gaper og hiver seg på
Se mine ben - de begynner å gå
Nå får den kjenne et kraftig stikk
Jeg er fanget av damens blikk
Fiskeren kjenner nappet og skvetter
Damen har sett meg - hun ser at jeg svetter
Han kjenner på tyngden at fisken er svær
Hun ser at jeg går i svarte klær
Han starter å hale inn meter for meter
Øynene trekker som sterke magneter
Ut av havet og opp i det tørre
Skal vi danse vil munnen min spørre
En fjesing, en ulke - no' ekkelt fra dypet
En gråblek og lett ufordragelig type
Kaster den ut i det bølgende blå
Ler i forakt før hun ber meg å gå
Ør og fortumlet den svømmer mot bunn
Stanser i baren og drikker en stund
Natten har senket seg, havet står stille
Lyset er tendt, de har sluttet å spille
Fisken ligger og døser i tangen
Jeg får min jakke av damen i gangen

Ut i natten fisken og jeg
Smak av bitterhet, smak av blod
Lykkelige fisk - ulykkelige meg
Frie - begge to

Ingen kommentarer: